Off White Blog
Ekspedīcija uz superyacht

Ekspedīcija uz superyacht "Latitude", izpētot Norvēģijas Arktiku

Aprīlis 11, 2024

Pēc diviem secīgiem fragmentiem caur slaveno Ziemeļrietumu pasāžu 2014. un 2015. gadā mani pilnībā fascinēja arktisko reģionu brīnums. Biju dzirdējis tikai par Svalbāras arhipelāgu, taču, jo vairāk lasīju un uzzināju par to, jo vairāk es apņēmos vismaz vēl vienu vasaru pavadīt arktikā, bet šoreiz par Norvēģijas Arktiku.

Mēs iekāpām Latitude 2016. gada 8. jūlijā Stokholmā, Zviedrijā, un pēc neliela kruīza uz Kopenhāgenu, kur mēs uzņēma pāris viesus, devāmies uz Bergenu Norvēģijas dienvidrietumos. No Bergenas mēs atlikušo jūlija mēnesi devāmies lēnā kruīza virzienā uz Norvēģijas rietumu krastu, izpētot fjordus, piemēram, Geiranger fjordu un Trollfjord, līdz Lofoten arhipelāgam, kas pazīstams ar savu atšķirīgo ainavu ar dramatiskajiem kalniem, kas ved uz paslēptiem līčiem. un līdz Tromsø Ziemeļnorvēģijā. Tromso ir pazīstams kā kultūras centrs, kas atrodas virs polārā loka, un ir iecienīts ziemeļblāzmas apskates mērķis.

Pēc dažām dienām Tromso mēs devāmies šķērsot Ziemeļu okeānu uz Svalbāras arhipelāgu, kas pazīstams arī kā Špicbergena. Ceļā uz Svalbāru apstājāmies pie nelielas salas ar nosaukumu Bjørnøya, kas pazīstama arī kā Lāču sala. Bjørnøya ir dabiska putnu rezervāts ar augstām klintīm, kur atradīsit ligzdojošās Auks, Melno kāju Kittwakes, Guillemots un Puffins kolonijas. Bjørnøya reti, ja vispār, apmeklē garāmbraucoši kuģi, un Bjørnøya nav tūristu braucienu. Tomēr mēs atradām kādas krievu zvejas laivas mirstīgās atliekas, kuras apkalpe bija ballējusies, tad piedzērās un piezemēja savu laivu, kas tagad ir salas pastāvīgā daļa.

Pēc divu dienu apstāšanās Bjorndā, galvenokārt laika apstākļu dēļ, mēs devāmies prom uz Svalbāru un tās galveno pilsētu Longyearbyen, kur ieradāmies 3. augustā. Longyearbyen tiek uzskatīta par Svalbard galvaspilsētu un ar nedaudz vairāk nekā 2000 iedzīvotāju noteikti ir noteikti. darbības centrs arhipelāgā. Ir muzeji, labas iepirkšanās, galerijas un laba infrastruktūra, lai atbalstītu tūristu aktivitātes. Tas ir diezgan ievērojams, ņemot vērā iedzīvotāju skaitu. Ir pat restorāns ar Michelin zvaigznēm un krodziņš, kas novērtēts kā sestais labākais bārs pasaulē! Sezonas laikā jāredz daudz tūristu.

Dažas nedēļas pirms tur nokļūšanas mēs bijām sazinājušies ar Džeisonu Robertu, kurš atrodas ārpus Svalbāras un kurš pēdējos 30 gadus ir strādājis ar siru Deividu Attenboro, lai veidotu tādas dokumentālas filmas kā Frozen Planet, Human Planet utt. un ieteica paņemt ceļojumā vienu no viņa kolēģiem, jauno norvēģi Eināru. Šis bija labākais lēmums, kādu mēs jebkad esam pieņēmuši, jo Einaar zināšanas par arhipelāgu un tā savvaļas dzīvniekiem bija neaizstājamas. Kā papildu bonuss viņam bija apburoša personība un viņš nokļuva līdzās visiem uz klāja esošajiem. Ikvienam, kurš plāno apmeklēt Arktiku, es ļoti iesakām sazināties ar Jason Roberts Productions Svalbardā.

Mums bija daži viesi, kuriem mums bija jāatstāj 9. augustā, tāpēc kruīza plānu mēs sadalījām divās daļās. Pirmais bija piecu dienu kruīzs augšpus arhipelāga rietumu krasta un atpakaļ uz Longyearbyen. Otrais bija visa arhipelāga apbraukšana 17 dienu laikā pretēji pulksteņrādītāju kustības virzienam, ieskaitot sānu braucienu uz ļoti reti apmeklētu salu (Kvitøya), kas mums bija zināma, ka mēs esam trešā laiva, kuru jebkad apmeklējām, un īsu vizīti līdz Arktikas ledus. iepakojums uz ziemeļiem no 81 grāda ziemeļu platuma.

Pirmā diena mūs aizveda uz Krossfjordu Špicbergenas ziemeļrietumu nacionālajā parkā. Krossfjords ir 30 km garš ar dažādiem zariem, iespaidīgām ainavām ar daudziem ledājiem un daudzām pievilcīgām ekskursiju vietām. Dienu pavadījām, izpētot dažādus kaimiņu fjordus, Möllerfjorden, Mayerbukta, un mums pat izdevās uzkāpt uz aisberga, kas peld Fjortende zarā.

No Krossfjord braucām uz Magdalenefjord, kas nogriež apmēram 10 km taisni piekrastē. Šis fjords parasti ir pieejams visu gadu, un tas bija populārs vaļu medniekiem 17. gadsimtā. Tam ir līcis Trinityhamna, ko patvērusi Grāvnetes pussalā un kas nodrošina labu patvērumu kuģu apmeklēšanai. 1977. gadā Magdalēnfjorda štatā leduslācis nogalināja Austrijas alpīnistu, un šeit mēs redzējām arī lielu vīriešu kārtas leduslāci, kurš nepārprotami atpūtās ceļā uz ziemeļiem, kur atradās ledus paciņa. Piedāvājuma braucienā mēs devāmies uz holandiešu vaļu mednieku vārdā nosaukto Amsterdamas jūru, kur mēs redzējām lielu Walrus pulciņu, kurš sevi sauca.

Nākamā pietura bija Raudfjords, pirmais fjords austrumu virzienā, kad no rietumu stūra sekojat Špicbergenas ziemeļu krastam. Tas ir apmēram 20 km garš ar vairākiem sānu līčiem ar atnešanās ledājiem un seklu ūdeni. Mēs paņēmām konkursu un nolaidāmies Alichamnā, kur mēs devāmies apmēram 14 km pa ļoti akmeņainu reljefu uz otru fjorda pusi, kur mēs iededzām milzīgu ugunskuru ar driftwood, pirms konkurss nāca apkārt un mūs paņēma. Visi tajā naktī gulēja ļoti labi!

7. augustā mēs devāmies uz Trygghamna un aizvedām konkursu uz Alkepynten ar savām iespaidīgajām 100 m augstajām klintīm, kas ir ideāli piemērotas putnu koloniju ligzdošanai. Mēs devāmies tur, lai redzētu, vai mēs varam atrast un nofotografēt ziemeļu lapsu, kura, kā zināms, kavējas klintis pamatnē, lai noķertu jaunus Guillemots vai Auks, kuri mēģina pirmslaulību lidojumu, bet kuri to nespēj sasniegt līdz jūrai!

Šie putni nodrošina lapsām pēdējo iespēju ziemai atlicināt kādu ēdienu.Diemžēl mēs tajā dienā neredzējām nevienu lapsu, lai gan mēs saskārāmies ar diezgan daudziem ziemeļbriežiem.

Pēdējā dienā, pirms devāmies atpakaļ uz Longyearbyen, lai pamestu dažus izlidojošos viesus, mēs apstājāmies Pyramiden - neapdzīvotā pilsētā, kuru sākotnēji krievi uzcēla ogļu ieguves operācijai. Kad ogļu ieguve kļuva neekonomiska, viņi 1998. gadā vienkārši pameta šo pilsētu un tagad tā ir kā spoku pilsēta, bet tajā darbojas viesnīca ar sešiem tur dzīvojošiem krieviem. Mēs faktiski gājām un bārā dzērām krievu šņabi. No Pyramiden mēs apmeklējām tuvējo ledāju, kur varējām uzkāpt un izstaigāt ledāja ķermeni kūstoša ūdens kanālā. Tā ir diezgan unikāla pieredze, jo to ieskauj ledāja ledus zilā tunelis. No otras puses mums izdevās nokļūt ledāja virspusē, no kurienes mēs saņēmām labu dronu kadrus un fotogrāfijas.

Pēc viesu aizbraukšanas 9. augustā mēs pāris dienas palikām Longyearbyen, jo laika apstākļi arhipelāga austrumu krastā, kur mēs devāmies, bija kļuvuši nejauki. Longyearbyen mēs pastaigājāmies dažās pastaigās, apmeklējām Arktikas muzejus, nedaudz iepirkšanās un izmēģinājām visus viņu restorānus.

Mēs devāmies prom no Longyearbyen 11. augustā plkst. 19:00 un Bellesundā ieradāmies pulksten 1:30. Bellesunda ir ieeja fjordu sistēmā ar vairākām atzariem, kas sniedzas līdz 80 km iekšzemē. Mēs devāmies tālā pārgājienā uz divām medību kajītēm Camp Milar. Šī bija mūsu laimīgā diena, jo papildus daudziem ziemeļbriežiem un dažām darbībām ar diviem Skewers, kuri pastāvīgi uzbruka mums un mūsu dronam no gaisa, mēs arī saskrējāmies arktiskās lapsas mātei ar trim mazuļiem. Mēs pavadījām vairākas stundas, fotografējot viņus gan ar kamerām, gan ar dronu.

13. augustā mēs braucām uz Hornsundu, kas ir Svalbāras arhipelāga dienvidu fjords, un daži domā, ka visskaistākais. Tajā ir astoņi lieli ledāji ar atnešanās frontēm, ko atbalsta daži ļoti iespaidīgi kalni, ieskaitot Horsundtind, arhipelāga trešo augstāko kalnu. Pīķu un ledāju kombinācija nodrošina dažas iespaidīgas ainavas. Mēs piedalījāmies konkursā un apmeklējām ledājus Bergerbukta, Brepollen un Storbreen un devāmies uz neticamu klinšu veidošanos, ko var raksturot tikai kā Arktikas Stounhendžu. Pa ceļam mēs redzējām vairāk ziemeļbriežu un lapsu.

Nākamajā dienā mēs plānojām doties uz Edžejas salu, kur atrodas dažas putnu ligzdošanas klintis, kur ir zināms, ka polārlāči kāpt, kad trūkst barības, ēst olas un cāļus no ligzdām. Diemžēl laika apstākļi bija slikti, un Edgeøya mēs nebūtu atraduši drošu stiprinājumu, tāpēc mēs to izlaidām un devāmies tālāk uz Barentsøya un Dorstbukta, kur mēs redzējām divus polārlāčus staigājam krastā.

Viens no neaizmirstamākajiem brauciena mirkļiem bija vizīte Viberbuktā un ceļojums pa visu nederīgo ledu līdz masīvajam Brassvell ledājam, kas ir ledāju sistēmas daļa, kas sastāv no 170 km ledus klintīm. Tam bija vairāki milzīgi ūdenskritumi, kas nokāpja ledāja augšpusē, padarot patiesi neaizmirstamu skatu.

16. augustā mēs sākām ceļu uz Kvitøya “Balto salu”, bet pa ceļam mēs nolēmām apstāties Storøya ziemeļu galā. Šīs divas salas ir vistālākie arhipelāga punkti, no kuriem Storøya, mazākā sala ir tikai 40 kvadrātkilometru platībā. Mēs ieradāmies pulksten 9:30 un ar konkursu devāmies nelielā izpētē. Kā izrādījās, tas bija ļoti savlaicīgi, jo mēs pamanījām divus polārlāčus un vienu no tiem diezgan tuvu kādam valzirgam. Tas bija tik interesanti, ka neatgriezāmies Latitude līdz pulksten 3:00. Tā bija 24 stundu saules priekšrocība. Mēs varēja darīt visu, ko gribējām, jebkurā laikā. Pirms došanās uz Kvitøya, mēs pavadījām papildu dienu Storojā. Apmēram 99 procenti Kvitøya teritorijas, kuras platība ir 700 kvadrātkilometri, ir pārklāti ar ledus vāciņu, un ir tikai trīs ļoti mazas porcijas, kas nesatur ledus. Mēs pirmo reizi apstājāmies Andréeneset, vienā no vietām, kur nav ledus, taču tur bija pārāk daudz pietūkuma un, kaut arī mēs redzējām dažus valzirgus un vienu mirušu polārlāču, mēs pārcēlāmies uz salas ziemeļaustrumu galu uz Kræmerpynten, kur mēs pavadīja divas dienas.

Atrodoties Kvitøya, mēs diezgan daudz pastaigājāmies un izpētījām konkursu. Ūdenī bija daudz nederīga ledus un daudzas valriekstu mātes ar maziem mazuļiem. Mēs redzējām arī četrus polārlāčus (no kuriem divi mūs aizrādīja, kad devāmies pārgājienā uz ledāja!), Kā arī trīs mirušos polārlāčus. Lāči nomira no bada vai varbūt no ievainojumiem, kas gūti, mēģinot uzbrukt valzirgiem. Valriekstu mātes ar jauniem bērniem var būt ļoti bīstamas un uzbrūk un ievainotos vai nogalinās polārlāčus. Viena pārgājiena beigās, kad mēs devāmies tieši līdz ledāja virsotnei, mēs nonācām lejā vienā no Kvitøya apgabaliem, kas nesatur ledus, un aizdedzināja ugunskuru. Ar zilām debesīm bija tik jauki un silti, ka nolēmām sarīkot bārbekjū vakariņas pie ugunskura. Pavārs izlēja, ka jādodas atpakaļ uz Latitude, lai iegūtu pārtiku un krājumus, un, kamēr mēs viņu gaidījām, diezgan tuvu mums uznāca liels vīriešu kārtas leduslācis. Acīmredzot viņš iznāca no ūdens otrā pusē, kur viņš, iespējams, bija mēģinājis medīt valzirgus vai roņus. Viņš kļuva diezgan ziņkārīgs un sāka mums tuvoties, tāpēc nācās atteikties no plāniem par grila vakariņām. Nākamās stundas laikā viņš sniedza dažas ļoti jaukas foto iespējas un tad mēs atgriezāmies Latitude, kad viņš uzkāpa ledājā pa gandrīz tieši to pašu ceļu, pa kuru bijām veduši, nokāpjot lejā. Kvitøya nepārprotami bija ceļojuma akcents, un mums bija žēl to atstāt, taču laika apstākļi sāka mainīties, un mēs gribējām redzēt, vai mēs varētu to novietot līdz polārā ledus plauktam apmēram simts jūdžu uz ziemeļiem no Svalbāras arhipelāga augšdaļas.

Mēs devāmies prom no Kvitøya 20. augustā blīvā miglā un ļoti sliktā redzamībā.Bija grūti iet, jo ūdenī bija daudz ledus. Aptuveni pēc 20 stundām mēs nokļuvām polārā ledus plauktā un pēc tam divas dienas pavadījām ledū. Tur nav iespējams noenkuroties, jo ūdens ir pārāk dziļš, tāpēc mēs izstrādājām tehniku, kurā mēs vienkārši “piekabināmies” pie liela ledus plauka un tad ar to dreifējām. Mums pat izdevās izkāpt uz ledus laukuma un nofotografēt, kamēr meitenes veica līkumu, un divi cilvēki stāvēja sardzē ar šautenēm, ja notiktu polārlāča uzbrukums !! Tā bija diezgan pārsteidzoša pieredze.

Mēs izgājām no ledus plaukta 23. augustā un devāmies uz Woodfjord apgabalu un Liefdefjord, kas ir ļoti iecienīts apmeklētāju vidū, pateicoties tā ārkārtējam dabas skaistumam un daudzām ekskursijas iespējām. Pēc noenkurošanās netālu no Sørdalsbukta, mēs apmeklējām Monako ledāju un pēc vakariņām devāmies konkursā uz neparastu “pludmali” zem milzīga Sarkanā kalna. Mēs izgatavojām ugunskuru un grauzdējām zefīrus un vērojām mainīgās krāsas, kad saule lēnām pārvietojās no vienas puses uz otru, nekad neliecinot. Kamēr mēs sēdējām pie uguns, arktiskā lapsa pacēla galvu augšup pa celšanos, bet bija pārāk kautrīga, lai tuvotos. Pārtikas smarža varbūt bija par daudz, lai viņš vismaz neieskatītos. Šis ugunskurs zem sarkanā kalna bija vēl viens no neaizmirstamiem ceļojuma notikumiem!

Pēc izbraukšanas no Liefdefjordas 24. augustā mēs nokļuvām diezgan nelīdzenās jūrās un sliktajos laikapstākļos, tāpēc iekāpuši un patvērāmies Magdalēnfjordā Rietumu piekrastē, kur bijām devušies ceļojuma pirmajā daļā. Kad laika apstākļi bija uzlabojušies, mēs devāmies prom un devāmies uz Nī Alesund, vienu no apmetnēm, kuru joprojām izmanto daudzu valstu, tostarp Ķīnas, Japānas, Indijas, Itālijas, izveidotās un Norvēģijas Polārā institūta koordinētās pētniecības stacijas. Ny Alesund ir augstākais cilvēku dzīves vietas punkts uz zemes un ir viena no vissvarīgākajām vietām Ziemeļpola izpētes vēsturē. Vasaras laikā tur strādā apmēram 150 zinātnieki no dažādām valstīm, vācot datus par ziemeļu ledus un savvaļas dzīvniekiem. Pastāvīgie iedzīvotāji ir tikai 40 cilvēki, kas tur uzturas visu gadu.

Pēc nedaudz vairāk kā dienu pavadīšanas Ny-Ålesundā mēs beidzot devāmies atpakaļ uz Longyearbyen, ļoti labi apzinoties, ka tikko esam paveikuši to, ko daži ir paveikuši iepriekš: pilnīgu Svalbāra arhipelāga apbraukšanu ar pieturu pie Polar Ice plaukta. . Platums tagad ir tuvāk ziemeļpolu nekā jebkura cita privātā jahta. Kad mēs apstājāmies uz ledus laukuma, mēs atradāmies 400 jūdžu attālumā no ziemeļpola.

Šis raksts pirmo reizi tika publicēts Yacht Style 37.